Läsnä keholleni -päiväretriitti



Läsnä keholleni
– itsemyötätunnon ja joogan päiväretriitti

Su 4.10.2020
Humlebergin Kartano, Kerava

Kehosi on kotisi, joka seuraa mukanasi koko elämäsi ajan. Mutta millainen suhde sinulla on siihen?

Usein olemme niin tottuneita arvottamaan kehoamme ulkomuodon tai sen perusteella, millaisiin suorituksiin se pystyy tai ei pysty, että sisin unohtuu. Joskus vasta pakkopysähdys herättää kuulostelemaan kehoa tarkemmin. 

Runoilija Rumi on sanonut: ”Sulje silmäsi. Rakastu. Pysy siellä. Tämä on kuitenkin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Kun me katsomme sisälle päin, me näemme ja tunnemme usein asioita joita me emme rakasta. Miten me sitten pysytään siellä?

Kun ymmärrämme, että meillä kaikilla on ja saa olla vajavaisuuksia sekä heikkouksia, on meidän helpompi keskittyä tietoisemmin vahvuuksiimme ja niihin asioihin itsessämme joita arvostamme. Myötätuntoinen läsnäolo auttaa meitä tarjoamaan itsellemme sitä, mitä oikeasti tarvitsemme, mikä motivoi ja mikä tuo meille aidosti hyvää oloa puskemisen sijaan.

Läsnä keholleni -päiväretriitti kutsuu sinut kohtaamaan kehosi sellaisena kuin se on, ilman tarvetta muuttaa mitään. Retriitillä yhdistyvät itsemyötätuntoharjoitukset, jooga ja kehollinen meditaatio sekä ravitseva ruoka kauniissa miljöössä luonnon kupeessa. Kotiinviemisiksi saat hyödyllisiä menetelmiä sekä herkullisen goodie bagin yhteistyökumppaneiltamme!

Aiempaa kokemusta joogasta tai meditaatiosta et tarvitse. Tilaa retriitillä pitävät läsnäolevat ja teemaan omien kokemusten myötä rakkaudella suhtautuvat ohjaajat Emmi Ohraniemi ja Laura Liefveld.

Tervetuloa lempeälle matkalle takaisin kotiin ❤

Joogaharjoitukset

Päiväretriitin joogat ja keholliset meditaatiot perustuvat Authentic Flow- ja osin Embodied Flow-joogasuuntauksiin. Joogasuuntaukset korostavat jokaisen kehon ja liikkeen yksilöllisyyttä, ja tarkkojen linjauksien sijaan huomio on kehon sisäisissä tuntemuksissa. Miltä kehoni tuntuu sisältä käsin? Miltä tuntuu olla minä? Kehollisen kokemisen ja liikkeen kautta sukellamme tutkimaan syvempiä kysymyksiä omasta kehosta ja itsestä.

Merkityksellistä ei ole se, miltä keho asanassa näyttää, vaan se miltä se tuntuu, ja mitä se itsessä herättää.

Harjoitukset sisältävät asanaa (flow- ja yin-joogaa), vapaata liikettä ja somaattisia, kehoon vieviä harjoituksia.

Mikä itsemyötätunto?

Itsemyötätunto on sisäinen vahvuus, jonka avulla uskallamme olla enemmän ihmisiä – kaikkine heikkouksinemme ja vajavaisuuksinemme.

Läsnäoloon pohjautuvaa itsemyötätuntoa (Mindful Self-Compassion, MSC) harjoittamalla opimme olemaan tietoisesti yhteydessä itseemme sekä kohtaamaan itsemme sillä samalla myötätunnolla ja ystävällisyydellä kuin kohtaisimme rakkaan ystävän.

Meille kaikille tulee eteen hankaluuksia, se on osa ihmiselämää. Ja juuri sen oman ihmisyytemme takia, myös me olemme myötätunnon arvoisia. Kun ymmärrämme, että meillä kaikilla on ja saa olla vajavaisuuksia sekä heikkouksia, on meidän helpompi ottaa vastuu omista virheistämme sekä keskittyä tietoisemmin vahvuuksiimme ja niihin asioihin itsessämme joita arvostamme. Itsemyötätunnon vahvistuminen näkyy haluna alkaa aktiivisemmin tarjoamaan itsellemme sitä, mitä tarvitsemme, mikä motivoi ja mikä tuo meille aidosti hyvää oloa puskemisen sijaan.

Retriitin itsemyötätuntoharjoitukset sisältävät meditaatiota, kirjoittamista ja pienryhmäkeskustelua (vapaaehtoinen). Harjoitukset pohjautuvat psykologi-tutkija Kristin Neffin ja Christopher Germerin kehittämään Mindful Self-Compassion (MSC) -ohjelmaan.


Retriitti pidetään tunnelmallisessa Humlebergin kartanossa Keravalla. Kartano vehreine pihapiireineen, taikametsineen ja ympäröivine maalaismaisemineen on kuin lempeä keidas, joka kutsuu jättämään arjen syreenikujan tuolle puolen. Käytössämme on kartanon kauniit salit, mutta sään salliessa teemme osan harjoituksista myös pihalla.

Päiväretriittiin kuuluu oleellisena osana myös kehoa, mieltä ja makuaisteja hellivä kasvisruoka. Aamu aloitetaan kevyellä smoothiella, puolilta päivin rauhoitumme runsaan brunssin ääreen ja iltapäivästä nautimme vielä ruokaisan välipalan. Koko päivän ajan on saatavilla hedelmiä sekä kahvia ja teetä. Tarjoilusta vastaa Humlebee-kahvila.

Päivän aikana tarjoiltu ruoka on vegaanista ja gluteenitonta. Ilmoitathan mahdolliset allergiat ilmoittautumisesi yhteydessä, kiitos! 

Ohjelma

9:30 Alkupiiri: Asettautuminen ja smoothie

10.00 Joogaharjoitus: Kohtaaminen kehosi kanssa – Herättelevä ja tutkiskeleva joogaharjoitus

11:30 Brunssi ja ulkoilu

13:00 Itsemyötätuntotyöpaja: Ystävä itselle – Lyhyt johdatus aiheeseen ja lempeitä harjoituksia

Tauko

14.35 Somaattinen meditaatioharjoitus:

Meditaation avulla tutkimme kehossa olemista silloinkin, kun se tuntuu vaikealta. Voinko kokea myötätuntoa silloinkin?

15:30 Ravitseva välipala

16:10 Kiitollisuus ja arvostus -työpaja

17:00 Lopetuspiiri

Huom! Osallistuminen harjoituksiin on täysin vapaaehtoista – on tärkeää, että kunnioitat omia tarpeitasi ja rajojasi. Voit siis missä vaan vaiheessa mennä sivuun, käydä happihyppelyllä tai vain seurata vierestä. ❤

Käytännön info

Aika: Sunnuntai 4.10.2020, klo 9:30 – 17:30

Paikka: Keravan Kartano, Kivisillantie 12, 04200 Kerava
Saapuminen: Omalla autolla (fb-tapahtumassa voi kysellä kimppakyytejä) tai julkisilla (www.reittiopas.fi). Keravan juna-asemalta n. 15minuutin kävelymatka.

Hinta: EARLY BIRD 150€, kun ilmoittaudut 10.9.2020 mennessä
Normaalihinta: 170€ / 150€ (opiskelijat, työttömät, pienituloiset) sisältäen kaikki harjoitukset, smoothien, brunssin, välipalan sekä kahvia/teetä koko päivän. Kotiinviemisiksi saat hyödyllisiä menetelmiä sekä herkullisen goodie bagin yhteistyökumppaneiltamme!

Mukaan tarvitset mukavat ja joustavat vaatteet, säänmukainen varustus ulkoiluun, muistiinpanovälineet, jooga- tai jumppamatto (paikan päällä myös räsymattoja) ja vesipullo. Ota mukaan myös jotain lämmintä päällepantavaa sekä oma viltti jos mahdollista.

Ilmoittautuminen su 27.9.2020 mennessä alla olevalla lomakkeella. Voit kysellä vapaita paikkoja myös tämän pvm:n jälkeen. Huom! Mukaan mahtuu vain 12, joten varaathan paikkasi ajoissa!

Peruutus – ja muut ehdot: Ilmoittautuminen on sitova. Peruutus vain sairastapauksessa. Paikan voi luovuttaa eteenpäin. Tapahtuma laskutetaan kokonaisuudessaan mikäli peruutus tapahtuu 27.9.2020 jälkeen. Tapahtuma toteutuu mikäli osallistujia on vähintään 6 määräaikaan mennessä. Ilmoittautumalla sitoudut retriitin sopimus- ja peruutusehtoihin.

Olethan Emmiin tai Lauraan yhteydessä missä tahansa mieltä askarruttavissa kysymyksissä!
Emmi: emmiohraniemi@gmail.com
Laura: lauraelenayoga@gmail.com

Emmi Ohraniemi on joogaopettaja (RYT300) ja taiteilija, jonka intohimona on kehoyhteys, sekä hoitava, tietoinen liike. 

Koemme elämäämme kehomme kautta – ilman kehoa ei ole meitä. Yhteys kehoomme ei ole kuitenkaan itsestäänselvää. Emmin intentiona on kannatella jokaiselle tilaa, jossa jokaisella on mahdollisuus pysähtyä kehollisen kokemisen äärelle.

Emmi on ohjannut joogaa pääsääntöisesti Helsingissä. Hän ohjaa syömishäiriötä sairastavia ja siitä toipuvia, sekä järjestää keho-teemaisia työpajoja. 

Instagram: https://www.instagram.com/emmiohraniemi/
Facebook: https://www.facebook.com/emmiohraniemiyoga

Laura Liefveld on hyvinvointi- ja ravintola-alan yrittäjä, myötätunnon joogan ohjaaja sekä ikuinen oppilas ja elämän ihmettelijä.

Hänelle tärkeää on mahdollistaa tila, jossa jokainen voi tuntea olonsa tervetulleeksi, hyväksytyksi ja turvalliseksi. Tila, jossa kohdata itsensä juuri sellaisena kuin sillä hetkellä on – lempeästi, uteliaasti ja läsnäolevasti. Lauran työkalupakkiin kuuluvat kehollinen työskentely (jooga), itsemyötätunto- ja mindfulness -harjoitukset, ravitsevat herkut sekä leikkimielinen asenne. Tapahtumakahvilan pyörittämisen lisäksi hän työskentelee niin yksityis- kuin yritysasiakkaiden kanssa, toimistoista hyvinvointitapahtumiin.

Laura on sertifioitu joogaopettaja sekä koulutettu läsnäoloon pohjautuvan itsemyötätunnon ohjaaja (MSC Teacher in Training). Voit tutustua Lauraan lisää täällä.

Ilmoittautuminen

Kuvat: Heini Pekkala ja Tuukka Lindholm

Noudatamme THL:n ja OKM:n 14.5.2020 antamaa ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksien ja yleisten kokoontumisten yhteydessä sekä julkisten tilojen käytössä.
• Tapahtumaan ei saa osallistua, jos on mitään sairastumiseen viittaavia oireita.
• Pidä muihin retriittiläisiin ja ohjaajiin kunnioittava turvaväli.
• Huolehdi hyvästä käsihygieniasta:
– Tultaessa sisätilaan tai rajattuun ulkotilaan käytetään käsihuuhdetta.
– Kädet pestään vedellä ja saippualla aina ennen ruokailua sekä aina aivastamisen tai yskimisen jälkeen tai kun kädet ovat näkyvästi likaiset.
Kädet kuivataan kertakäyttöisiin paperisiin käsipyyhkeisiin. Jos käsienpesu ei ole mahdollista, käytetään käsihuuhdetta.
– Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä suun eteen laitetaan kertakäyttönenäliina, joka heitetään heti käytön jälkeen pois. Jos nenäliinaa ei ole saatavilla, suojataan suu kyynärtaipeella. Kädet pestään tämän jälkeen.
• Huolehdimme yleisten tilojen siisteydestä säännöllisesti, mutta kerrothan meille mikäli huomaat niissä puutteita.

%d bloggaajaa tykkää tästä: