Itsemyötätuntokurssi -MSC

Itsemyötätuntokurssi
(Mindful Self-Compassion)

2020
Helsinki

Ole itsesi puolella! Mindfulnessiin pohjautuva 8-viikkoinen Itsemyötätunto (Mindful Self-Compassion, MSC) -kurssi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tunnetaitojen vahvistamiseen.

Elämme hektistä aikaa ja eteemme tulee jatkuvasti muutoksia johon sopeutua. Kaiken kiireen keskellä pyrimme myös usein täydellisyyteen, niin töissä kuin vapaallakin. Eteemme tulee kuitenkin väistämättä epäonnistumisia, mikä saa meidät tuntemaan riittämättömyyttä ja lisäämään paineen tuntua.

Ilman oikeita työkaluja ja taitoja myös muutoshalukas ja innokas ihminen voi väsyä ja kuormittua. Saatamme yhtäkkiä huomata, että itselle ei riitä enää aikaa, huomiota tai huolenpitoa. Ilman mahdollisuutta pysähtyä ajaudumme väistämättä tilanteeseen, jossa haluaisimme auttaa itseämme, mutta emme oikein tiedä mistä aloittaa, mitä tarvitsemme tai mitä meni vikaan. Kuulostaako tutulta?

Vastapainoksi tähän ovat nousseet tärkeiksi taidot, jotka mahdollistavat psykologista joustavuutta, vahvistavat kehon ja mielen yhteyttä, sekä tuovat työkaluja kehittää sisäistä puhetta ystävälliseen ja hyväksyvään suuntaan. Läsnäoloon pohjautuva Itsemyötätunto (Mindful Self-Compassion) on tutkimuspohjainen, nopeasti kasvava, menetelmä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tunnetaitojen vahvistamiseksi. Sen kolme pääkomponettia ovat tietoinen läsnäolo, yhteinen ihmisyys sekä ystävällinen ja myötätuntoinen itsen kohtelu.

Lähde mukaan seikkailuun, jonka tarkoitus on pehmentää, rauhoittaa ja hyväksyä mitä on ja mitä on olla tässä hetkessä läsnä.

Tutkimusten mukaan myötätuntoisesti itseensä suhtautuvat ihmiset mm. toipuvat nopeammin vastoinkäymisistä ja traumoista, kärsivät vähemmän ahdistuneisuutta ja unettomuutta, pitävät parempaa huolta terveydestään, ovat tyytyväisempiä ihmissuhteisiinsa sekä viivyttelevät vähemmän epämukaviin tehtäviin ryhtyessä.

”Yksi itsemyötätunnon hetki voi muuttaa päiväsi kulkua. Monta itsemyötätunnon hetkeä voivat muuttaa elämäsi.”  

– Christopher Germer

Itsemyötätunto (Mindful Self-Compassion, MSC) -kurssi on hyvä mahdollisuus ottaa aikaa ja tilaa itselle sekä itsemyötätunnon harjoittamiseen. Kurssi on tutkija-psykologien Kristin Neffin ja Christopher Germerin luoma ohjelma kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämiseen. 8-viikkoisella iltakurssilla myötätuntoteemaan syvennytään kokemuksellisesti monipuolisten harjoitusten kautta.

Mitä tämä kurssi voi tuoda minulle?
Itsemyötätunto on taito, jonka kuka tahansa voi oppia. Se on sisäinen vahvuus, jonka avulla uskallamme olla enemmän ihmisiä – kaikkine heikkouksinemme ja epätäydellisyyksinemme. Kurssilla opit mm.

  • rohkeutta kohdata itsesi sellaisena kuin kullakin hetkellä olet, hyväksyen oman epätäydellisyytesi ja vajavaisuutesi
  • keinoja lähestyä vaikeita tunteita sekä oppia niistä ystävällisellä ja itseään kunnioittavalla asenteella
  • mindfulnessin ja itsemyötätunnon taitoja, joita pystyt kehittämään itsenäisesti osaksi arjen rutiineja
  • itsemyötätunnon käyttämistä apuna kohti arvojesi mukaista elämää
  • itsesi motivoimista ystävällisyydellä kritiikin sijasta
  • vaikeiden ihmissuhteiden kanssa työskentelmistä
  • itsearvostuksen ja nautiskelun taitoja

Kenelle kurssi soveltuu?
Kurssi on tarkoitettu kaikenikäisille henkilöille jotka ovat kiinnostuneita itsemyötätunnosta, haluavat pysähtyä miettimään oma hyvinvointia tai haluavat kokeilla jotakin uutta tai tuttua oman hyvinvoinnin tueksi. Aiempaa kokemusta mindfulnessista tai joogasta ei tarvita.

Meille kaikille tulee elämässämme eteen hankaluuksia, isoja ja pieniä, ulkoisia ja sisäisiä – se on osa ihmisenä elämistä. Se, miten kohtaamme itsemme näissä tilanteissa, on avainasemassa. Mitä jos soimaamisen sijaan opettelisitkin kääntymään itsesi puoleen sillä samalla myötätunnolla ja ystävällisyydellä kuin kohtaat hyvän ystäväsi kärsimyksen hetkellä?

Kurssin sisältö: Kurssilla perehdyt harjoittamisen ja kokemuksen kautta itsemyötätuntoon ja tietoisuustaitoihin. Jokaisessa tapaamisessa on läsnäolo- ja meditaatioharjoituksia, lempeää liikettä sekä keskustelutuokioita, jossa jaetaan harjoituksesta saatuja kokemuksia ja oivalluksia. Kurssilla jokainen etenee omassa tahdissa ja tarkoitus on, että jokaisella olisi mahdollisuus osallistua ja jakaa kokemuksia vain sen verran kun on siihen valmis, itsensä kunnioittaen. Tapaamisten välillä tehdään itsenäisesti itsemyötätunto-harjoituksia (n. 10-30min päivässä) ja sovelletaan opittua arjen tilanteisiin.

Aika: Kevään kurssi siirretty – pvm ilmoitetaan myöhemmin. Ja se koostuu kahdeksasta iltatapaamisesta sekä viikonlopun miniretriitistä.

Tapaamiset ovat kestoltaan 2,5 tuntia ja tarjolla on pientä välipalaa. Huom! Ensimmäinen tapaaminen on puoli tuntia pidempi. Kurssin puolessa välissä pidämme lauantaipäivän hiljaisuuden miniretriitin.

Sijainti: Helsinki. Kurssille tarvitset mukavat joustavat mukavat vaatteet ja uteliaan mielen.

Hinta: Yksityishenkilöille 470 € sisältäen arvonlisäveron (24%). Yrityksille 583€ (470€ + alv 24%). Työttömille, hoitovapaalla oleville ja kokoaikaisille opiskelijoille kurssista 30% alennus (330€, sisältäen alv 24%). Laskutus 1-3 erässä.

  1. erässä 470€
  2. erässä 490€ (2 x 245€)
  3. erässä 510€ (3 x 170€)

Hinta sisältää kaikki tapaamiset (myös miniretriitin), kurssin aineiston ja välipalat. Kurssitilasta löytyy matot, bolsterit ja tuolit. Voit halutessasi käyttää kurssin tukena englanninkielistä työkirjaa (linkki).

Lähde mukaan tähän seikkailuun, jonka tarkoitus on pehmentää, rauhoittaa ja hyväksyä mitä on ja mitä on olla tässä hetkessä läsnä. Ystävällisyyden kautta voimme löytää sisäisen voiman lähteen, josta kumpuaa aito motivaatio ja joka saa sinut kukoistamaan!

Opettajat

Mónica Iriarte-Lüttjohann

Psykologi ja logoterapeutti LTI, koulutettu Mindfulness (MBSR) -ohjaaja sekä Itsemyötätunto (MSC) -ohjaaja (Teacher in Training)
Tutustu Mónicaan lisää täällä

Laura Liefveld

Hyvinvointialan yrittäjä, sertifioitu joogaohjaaja sekä Itsemyötätunto (MSC) -ohjaaja (Teacher in Training)

Lue lisää Laurasta täällä

Lämpimästi tervetuloa!
❤ Monica ja Laura

Sulje silmäsi. Rakastu. Pysy siellä.

Rumi

Mikä itsemyötätunto?

Myötätunnon termi tulee palin kielestä ja se tarkoittaa “rakastavaa asennetta”. Myötätunto on yksi korkeimmista mielen asenteista, se on rakkaus, ystävällisyys, hyvyys ja hyväntahtoisuus. Se on halua lievittää kaikkien elollisten olentojen kärsimystä. Itämaisissa traditioissa nämä elementit kohdistuvatkin yhtälailla niin muihin ihmisiin kuin itseen (itsemyötätunto).

Länsimaisissa kulttuureissa nämä arvot ovat myös läsnä, mutta hyvin usein korostetaan niiden merkitystä suhteessa muihin ihmisiin sen sijaan, että niitä sovellettaisiin tai viljeltäisiin sisäisessä puheessa. On tavallisempaa, että myötätunnon ja lempeyden sijasta epäonnistumisen pelko, koettu paine tai virheet saavat meidät soimaamaan ja kritisoimaan itseämme, johtaen pahoinvoinnin kierteeseen. 

Mitä jos lisäisimme myös itsemme myötätunnon piiriin? Me, osana ihmiskuntaa, olemme yhtälailla sen ystävällisyyden ja huomion arvoisia. Itsemyötätunto voidaankin määritellä itsemme kohtaamiseksi sillä samalla myötätunnolla ja ystävällisyydellä jolla kohtaamme rakkaan ystävän kärsimyksen, kuten epäonnistumisen tai ahdistuksen, hetkellä. Tutkimusten mukaan myötätuntoisesti itseensä suhtautuvat ihmiset mm. toipuvat nopeammin vastoinkäymisistä ja traumoista, kärsivät vähemmän ahdistuneisuutta ja unettomuutta, pitävät parempaa huolta terveydestään, ovat tyytyväisempiä ihmissuhteisiinsa sekä viivyttelevät vähemmän epämukaviin tehtäviin ryhtyessä.

Mutta jotta me voimme tarjota itsellemme myötätuntoa ja ystävällisyyttä, on meidän ensin opittava tiedostamaan todelliset tunteemme. Tietoisuustaidot (mindfulness), myötätunto ja itsemyötätunto kehittyvät harjoittamisen kautta ja ne ovat taitoja jotka kuka tahansa voi oppia! Kurssin aikana osallistujia tuetaan luomaan harjoittamisen rutiineja sekä löytämään itselleen sopivia tapoja kohdata kärsimystä lempeydellä ja hyväksyen asiat sellaisena kun ne tulevat esiin. Tutkimme myös, miltä sisältä ulkoapäin kumpuava lempeä jooga, tuntuu kehossa ja mielessä. Pienikin harjoitus päivässä voi olla alku muutokselle. Se mitä harjoitat vahvistuu! 

Halutessasi voit lukea lisää itsemyötätunnosta ja siihen liittyvästä tutkimustiedosta täällä. Itsemyötätunnon 8-viikoisen kurssin kehittäjä Kristin Neff on myös kehittänyt mittarin, josta voit kartoittaa tilanteesi itsemyötätunnon suhteen tällä hetkellä. Linkki testiin. Testi löytyy myös suomennettuna.


Ilmoittaudu kiinnostuksesi kurssille

Itsemyötätuntokurssi 2020
Aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Huom! Kurssi on prosessinomainen, ja parhaiten hyötyy siitä sitoutumalla viikottaisin tapaamisiin ja  harjoittamiseen. Varmista, että pääset ainakin lähtökohtaisesti kaikkiin tapaamisiin. Jos olet jostain syystä estynyt, voimme ohjata päivän aiheeseen seuraavalla kerralla kun olet läsnä, mutta poissaoloa ei voi korvata.

Kuvat: Heini Pekkala & Unsplash

%d bloggaajaa tykkää tästä: